Beschikbaarheid controleren

Jessy Brepoels, Front Office Manager

Jessy Brepoels, Front Office Manager

“EERSTE EN LAATSTE aanspreekpunt”

In heel wat horecazaken is het personeelsverloop behoorlijk groot, maar La Butte aux Bois heeft een groot aantal medewerkers met een JARENLANGE STAAT VAN DIENST. Eén van hen is front office manager Jessy Brepoels. “De mensen van mijn team zijn het eerste en laatste aanspreekpunt”, zegt ze.

Bij aankomst in een hotel of restaurant is het eerste contact vaak bepalend voor de rest van het verblijf. Het inchecken, het aannemen van de bagage, het wegwijs maken in een voor veel gasten nieuwe omgeving … Allemaal factoren die essentieel zijn bij de start van een leuke avond of ontspannend weekend. “Een geslaagd verblijf begint aan de receptie”, zegt Jessy Brepoels, die al sinds 1999 voor La Butte aux Bois werkt. “Het is moeilijk om dat over onszelf te zeggen, maar ik denk dat de vriendelijkheid van de medewerkers op alle niveaus één van de troeven van dit huis is. Een computersysteem kan je op school of via een avondopleiding onder de knie krijgen. Een spontane en joviale omgang met de gasten is een attitude die voor een stuk in je karakter ligt en die je elke dag moet aanscherpen.”

IEDERE VRAAG IS VOOR ONS EEN UITDAGING
Jessy Brepoels is samen met haar vijftienkoppig team verantwoordelijk voor wat zij de voorkant noemt. “De eerste en laatste indruk worden bepaald door de front office. Elke dag geven we het beste van onszelf. Als er tussenin een probleem is, proberen wij dat met de glimlach op te lossen. Om maar wat te zeggen: als een hotelgast op de avond van een gala zijn smoking vergeet, hoeft hij niet in paniek te slaan. Het is het voor ons een uitdaging om hem zo snel mogelijk te helpen.” “Wij slaan geen enkele opmerking in de wind. Ik hamer er voortdurend op: als wij onverschillig overkomen, kan dat een schaduw gooien op het werk van alle andere medewerkers. Daarom is het belangrijk dat we meteen feedback krijgen van de gasten.”

SPECIFIEKE WENSEN
“Omdat La Butte aux Bois een groot bestand van vaste gasten heeft, noteren we na ieder bezoek hun specifieke wensen en opmerkingen. Dat kan gaan van kussen naar voorkeur tot een favoriet gerecht. Zo kunnen we anticiperen op hun verwachtingen. Ik vind dat de meest logische zaak ter wereld. Als je naar een hotel met het label vijf sterren superior gaat, mogen de verwachtingen hoger liggen dan in een hotel van gemiddeld niveau.”

FLEXIBILITEIT
Na 21 jaar ziet Jessy nog altijd nieuwe uitdagingen. “Wij leggen de lat zélf hoog, dat houdt ons scherp. Ik prijs me nog dagelijks gelukkig dat ik in deze boeiende omgeving mag werken. Elke dag zie je nieuwe mensen, dit maakt het dan ook extra boeiend. Dat een job in de horeca enige flexibiliteit vereist, weet je vooraf. Ik heb een gezin met drie jongens van twintig, zeventien en dertien jaar. Door de niet-klokvaste uren is de combinatie werk-privé niet altijd evident, maar je krijgt zoveel mooie ervaringen en interessante ontmoetingen in de plaats. Ik heb in La Butte al veel van het leven geleerd.”

Sluiten